Із досвіду роботи


Як навчати дітей з порушенням інтелекту(з легкою розумовою відсталістю)
ДЕХТА Т.Я.      ЗОШ № 12
До осіб з порушенням розумового розвитку (розумово             відсталих) відносять осіб зі стійким, необоротним порушенням пізнавальної сфери, які виникають внаслідок органічного ураження кори головного мозку, що має дифузний характер. Це виражається в порушенні пізнавальних процесів (відчуттів, сприйняття, пам'яті , мислення, уяви, мови, уваги), страждають емоційно - вольова сфера, моторика, особистість у цілому.
Особливості корекційного навчання:
ü Виробити у дитини зацікавлене і позитивне ставлення до навчальної діяльності, до завдання, пропонованого вчителем.
üДоцільно використовувати словесну інструкцію в розчленованому (поетапному) вигляді і мову (спочатку вчителя, а потім і дитини) як фактор, що організує навчальну діяльність.
ü Давати завдання, з якими діти напевно можуть впоратися, стимулювати навчальну діяльність, заохочуючи навіть  незначні успіхи.
ü Проводити роботу над розвитком просторових понять і уявлень.
ü Новий навчальний матеріал потрібно ділити на маленькі порції і надавати для засвоєння в наочно-практичних, діяльнісних умовах.
ü Закріплення необхідно проводити на великій кількості тренувальних вправ, багаторазово повторювати засвоєне на різноманітному матеріалі.
üНавчання розумово відсталого учня вимагає повсякденної участі батьків, тому що основну частину корекційної роботи проводять саме вони.
Специфічні особливості психічних процесів розумово відсталих дітей:
ü        Розумово відсталі діти мають (як правило) слабку, короткочасну пам’ять, тому матеріал треба подавати невеликими «дозами» і звертати увагу на багаторазове повторення вивченого матеріалу. З цією метою урізноманітнювати прийоми і види робіт на закріплення вивченого матеріалу, застосовувати дидактичні ігри. І лише після засвоєння цього матеріалу надавати більш складний новий матеріал.
ü        У розумово відсталих дітей порушена активна увага. Треба застосовувати наочний матеріал для її активізації; чергувати види діяльності (більш складні завдання чергувати з більш легкими).
ü        У цієї групи дітей переважає конкретно-наочне мислення. На нього і треба спиратись у викладанні навчального матеріалу. Для цього застосовувати зрозумілу яскраву наочність (предметні картинки, рахунковий матеріал, малюнок-схему до задачі тощо).
ü        Діти з легкою розумовою відсталістю мають знижений темп роботи та працездатність. Значить, для них необхідно зменшити об'єм завдань та їх кількість, а складність повинна бути доступною. Для цього дітям можна давати індивідуальні картки із завданнями відповідної складності та перфокарти, у які треба лише вставити відповідну орфограму чи числову відповідь (і зовсім немає потреби переписувати це завдання в зошит, якщо дитина має слабкі чи недостатні навички письма).
ü        Учні цієї категорії, як правило, не мають достатніх навичок самостійної роботи; потрібен постійний контроль за виконанням ними завдання (щоб вони не відволікалися та не втрачали напряму діяльності).
ü        Діти з обмеженими розумовими можливостями потребують неодноразового повторення вчителем інструкції щодо виконання того чи іншого завдання. Тому вчитель має переконатись, як і наскільки точно учень зрозумів, що від нього вимагають, і лише після цього дозволяти виконати завдання. У разі потреби необхідно надати учневі додаткові роз’яснення щодо виконання завдання.
Пам’ятка для вчителя, який працює з дитиною, що має легку розумову відсталість :
•Пам’ятайте, що час, протягом якого дитина може концентрувати увагу – 5-7 хвилин, в кращому випадку – 15 хвилин.
•Матеріал подавайте в доступній формі.
•З метою активізації активної уваги змінюйте види діяльності.
•Навчання повинно носити предметно-наочний та практичний характер.
•Спиратись на більш розвинуті здібності дитини в подоланні недостатності інтелектуальної сфери.
•Для дітей з низьким рівнем працездатності зменшуйте об’єм завдань.
•Враховуючи слабку пам'ять, матеріал подавайте малими дозами, з багаторазовим повторенням.
•Уміти підтримувати в дитини впевненість у своїх силах, прагнення до пізнавальної діяльності;
•Запобігати й адекватно реагувати на зміни в психічній діяльності, поведінці та загальному стані дитини.
•Закінчуйте заняття, коли дитина втомилась.
•Відносьтеся з повагою до дитини та її батьків.
                                                                                                          
Мовленнєві вправи та ігри для дітей із затримкою психічного розвитку.
Мета: формувати мовленнєві вміння, розширити словниковий запас, сформувати навички зв’язного мовлення.
                          Овочі

Завдання 1. Що це?
Покажіть і розкажіть дитині про овочі, звертаючи увагу на те, де вони ростуть: під землею чи на землю. Наприклад: «Це овочі. Вони ростуть на грядках у городі. Це огірок. Він росте на землі…». 
Запропонуйте дитині:
  • Назвати овочі, які ростуть над землею; назвати ті, які ростуть під         землею.
  • Подивитись уважно на малюнок з овочами, заплющити очі й назвати овочі, які запам’ятали із картинки. Які овочі ростуть під землею, які – на землі?
  • Знайти овочі зеленого кольору; сказати про це реченням.
  • Знайти і назвати овочі червоного кольору і т. ін.
  • Якщо колір цього фрукта не жовтий, то це може бути… (апельсин, слива); не зелений – (гранат, вишня); не синій – (яблуко)…
  • Якщо форма цього фрукта не овальна, то це може бути… (яблуко, вишня); не кругла – (банан)…
  • Не круглий і не жовтий (слива), не зелений і не овальний (апельсин), не круглий і не оранжевий (банан)…
  • На яблуні ростуть груші.
  • Апельсини, яблука та груші це овочі.
  • З персиків можна зварити абрикосове варення.
  • Сік з яблук називається сливовим.
  • Вишні ростуть на городі.
  • Яблуко за розміром більше вишні

Завдання 2. Колір овочів 
Запропонуйте дитині:
Завдання 3. Якої форми овочі?
Попросіть дитину знайти і назвати овочі, схожі на круг, овал, трикутник, та з’єднати лінією кожний овоч з потрібною фігурою.
– Якої форми огірок, помідор, цибуля тощо? Наприклад, огірок –овальний, помідор – круглий…
Завдання 4. Скажи навпаки
Велика диня – маленька диня 
Довгий огірок – …
Твердий помідор – …
Дрібний буряк – …
Гіркий перець – …
Пізня капуста – …
Завдання 5. Овочеві соки
Запропонуйте дитині роздивитися овочі та назвати соки, що можуть бути з них виготовлені. Наприклад: цей сік виготовлений із моркви, тому він називається морквяним. Попросіть дитину пригадати і сказати, як називається пюре з картоплі, ікра з кабачків, суп з гороху, салат із буряка.
                                  Фрукти
Завдання 1. Що це?
Покажіть дитині зображення фруктів і розкажіть про них. Наприклад: на картинці зображені фрукти. Це лимон, це груша, це яблуко… Фрукти ростуть на деревах. Є фрукти, які ростуть у наших краях, – сливи, вишні, груші, яблука. А є ті, що ростуть у теплих країнах, – лимони, апельсини, банани.
        Завдання 2. Якої форми фрукти?
Попросіть малюка розповісти, яку форму мають зображені фрукти. Наприклад: «Слива має форму овала, вона овальна, а груша схожа на трикутник». Запропонуйте дитині, не дивлячись на картинку, назвати всі фрукти круглої форми, овальної форми. 
Завдання 3. 
Назвіть колір і форму фрукта та попросіть дитину відгадати, що це за фрукт, за цими двома ознаками (дитина може дивитися на картинку із зображенням фруктів). Наприклад: «Здогадайся, який фрукт я загадав(ла): він оранжевий і круглий. Це… А тепер ти загадай фрукт і назви його форму та колір, а я спробую відгадати». Запитайте дитину, що це за фрукт.
Завдання 4. Що можна приготувати з фруктів?
Майже із всіх фруктів можна приготувати смачний і корисний сік, зварити варення. Розкажіть дитині, як називатимуться соки і варення з різних фруктів, виділяючи голосом закінчення прикметників. Наприклад: сік з яблук – яблучний, варення з яблук – яблучне…
Попросіть малюка подивитися на банки і стакани із соком і розповісти, як вони називаються. Наприклад, сік зроблений зі слив – сливовий, а варення зі слив – сливове…
Запропонуйте дитині погратися у гру «Здогадайся, що я хочу: сік чи варення?». Я хочу яблучне…, я хочу вишневий…, я хочу вишневе…
Завдання 5. Придумай свій сік і назви його
Поясніть дитині, що сік можна приготувати відразу з декількох фруктів. Наприклад: «Я хочу зробити сік з яблук і слив, він називатиметься яблучно-сливовий». Називайте фрукти, а дитина нехай спробує назвати сік: слива і абрикос, груша і яблуко, яблуко і груша…
Завдання 6. Що не так?
Попросіть малюка виправити почуті помилки, наприклад: «На яблуні ростуть не груші, а яблука» .



Немає коментарів:

Дописати коментар